Shockwave therapie

hielspoor-strip-blauw

Shockwave therapie

Shockwave therapie wordt succesvol ingezet voor de behandeling van aandoeningen aan spier- en peesweefsel. Shockwaves zijn geluidsimpulsen met veel energie, die zich als golven in de diepte kunnen verplaatsen. Bij shockwave therapie wordt de vrijgekomen energie in het weefsel opgenomen. Het lichaam reageert hierop door het vrijmaken van verschillende herstel stimulerende stoffen. Sommige stoffen bootsen een milde ontstekingsreactie na, andere stoffen stimuleren het herstel van het weefsel en verbeteren de doorbloeding op de plaats van de aandoening. Beide reacties hebben een snel weefselherstel tot gevolg.

Voorbeelden van indicaties voor shockwave therapie zijn:

• Hielspoor (fasciitis plantaris)
  • Schouderklachten zoals bij een verkalking (tendinitis calcarea)
  • Elleboogklachten zoals golfers- of tenniselleboog (epicondylitis lateralis/medialis)
  • Knieklachten zoals jumper’s knee
  • Achillespeesklachten (achillodynie)
  • Pees- of slijmbeursontsteking

Na een intake wordt er gekeken of er een indicatie bestaat voor behandeling middels shockwave therapie. Het pijnpunt wordt gelokaliseerd, hierna wordt er een gel op de huid aangebracht en wordt het behandelpistool op de aangegeven locatie gezet. De behandeling zelf duurt 5-10 minuten en wordt met intervallen van 7-10 dagen gegeven. In de wetenschappelijke literatuur is te vinden dat tussen de 3-5 behandelingen nodig zijn voor resultaat.

Voordelen van shockwave therapie zijn:

• Snel resultaat, pijnvermindering of verbetering van bewegingsbeperking binnen enkele dagen
  • Weinig bijwerkingen, doch kan er direct na de behandeling een lichte roodheid, zwelling of blauwe plek ontstaan
  • Injecties of operaties kunnen door de therapie voorkomen worden