Fysiotherapie bij longaandoeningen

De meest voorkomende longaandoeningen zijn astma en COPD. Met COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Diseases) oftewel chronisch obstructieve longziekten, worden chronische bronchitis en emfyseem bedoeld. Voor deze aandoeningen (maar ook voor andere longproblematiek) kunt u op verwijzing van uw huisarts of longarts, op basis van klachten, uitslag van longfunctie en inspanningstesten, terecht bij de fysiotherapeut.

De behandeling is erop gericht om:

• Symptomen als conditievermindering, kortademigheid en slijmvorming te verminderen
  • De frequentie en ernst van exacerbaties (verergering van productief hoesten en/of kortademigheid) te verminderen
  • Complicaties te voorkomen
  • Afname van longfunctie af te remmen
  • Het verbeteren van de kwaliteit van leven

Training in onze oefenzaal is gericht op het verbeteren en/of op peil houden van de algemene conditie en kracht/uithoudingsvermogen. Dit gebeurt meestal 2-3 keer per week gedurende 45-60 minuten. Conditie en kracht worden vooraf bepaald door testen, die later herhaald worden, zodat de voortgang van de therapie wordt gecontroleerd.

U wordt tijdens de training begeleid, de belasting wordt zodanig opgebouwd dat het voor u haalbaar en veilig is. Hiervoor wordt middels een saturatiemeter de hartslagfrequentie en de zuurstofverzadiging in het bloed gemeten. Indien nodig leert u ontspanningsoefeningen en ademhalingstechnieken om effectief slijm kwijt te raken. Mocht u twijfelen of u in aanmerking komt voor fysiotherapie bij longklachten neem dan gerust contact met ons op.